Blog Layout

אלי דקל-דליצקי
יוני 2019. עדכון יוני 2020
מבוא
בשנת 2015, לאחר שעבד אל פתח א־סיסי תפס את השלטון במצרים, הוא יצא ב"מגה תוכניות לפיתוח מצרים". זוהי תוכנית גרנדיוזית המקיפה תחומים רבים, כגון פיתוח מרחב תעלת סואץ וכריית נתיב שיט נוסף לתעלה באורך 35 קילומטר ("מעקף איסמעליה"), כריית שבע מנהרות מתחת לתעלת סואץ, בניית עיר בירה חדשה שתחליף את קהיר, פיתוח סיני ועבודות פיתוח רבות נוספות. עתה, שלוש שנים מפרסום התוכנית, "יצאתי לשטח"[1] לבדוק מה מתבצע ובאיזה קצב, ומהם המיזמים שטרם הוחל בביצועם. הבסיס לעבודתי הם צילומי הלוויין של Google Earth וכריית נתונים באינטרנט. יש לזכור כי לא כל החומר הגולמי העומד לרשותי הוא עדכני, ולכן יש להניח כי בהמשך תעודכנה הערכותיי ואולי אף תשתנינה מן היסוד. 

הפרק שלהלן יעסוק בתיירות בסיני ובמצרים   
 
רקע היסטורי
מצרים כערש התרבות של העולם העתיק, התברכה בשפע של אתרים היסטוריים ומונומנטים ייחודיים מהתקופה הפרעונית. אתרים היסטוריים אלה שימשו אבן שואבת לתיירים, שזרמו למצרים כדי לחזות באתרים, כגון הפירמידות, עמק המלכים בלוקסור והמקדשים באבו סימבל. שליטי מצרים לדורותיהם הכירו בערך הכלכלי של התיירות וניסו לפתחה. הפיתוח כוון בעיקר כדי לספק שירותי תיירות לעשירי תבל. במסגרת זו נבנו בתי מלון יוקרתיים וספינות לשיט תענוגות בנילוס לעבר אוצרותיה של מצרים במעלה הנילוס. 

בשנת 1967, כשישראל כבשה את סיני, היא מצאה חבל ארץ שומם שרק גיאולוגים גילו בו עניין, בחיפושיהם אחר אוצרות טבע, כגון נפט, פחם ומנגן. ישראל היא זו שגילתה את החופים הקסומים של סיני והחלה לפתח בהם את נושא "תיירות השמש" והעולם שמתחת לפני המים במפרץ אילת. בעקבות הסכם השלום, מצרים חזרה לסיני ומצאה בה את ראשיתה של עיר תיירות בשארם א־שיח' (העיר אופירה), תיירות תרמילאים בנואיבה, בית מלון מפואר בטאבה, והתחלה של פיתוח הר סיני כאתר תיירות. המצרים הבינו את הפוטנציאל התיירותי של סיני והמשיכו לפתחו. ההצלחה המסחרית הביאה את המצרים להכרה כי את תיירות השמש והחופים אפשר לפתח גם באזורים אחרים של מצרים, ועד מהרה כל חופי מצרים, הן במפרץ סואץ והן לאורך הים התיכון, התמלאו מאות רבות של בתי מלון וכפרי נופש. בבניית מערך התיירות במצרים נטלו חלק חברות בין־לאומיות לתיירות, כגון הילטון. 

בד בבד עם פתיחתה של מצרים לעולם המערבי, החלה במצרים תופעה של התחזקות הערכים השמרניים של העולם המוסלמי. האוכלוסייה המצרית השמרנית מעולם לא ראתה בעין יפה את ההתערטלות האירופית, השתייה לשוכרה ואורח החיים המתירני של עמי אירופה. פלגים אסלאמיים קיצונים החלו בשרשרת של פיגועים שנועדו להבריח את התיירות המתירנית ממצרים. כך, למשל, בשנת 1997 היה בלוקסור פיגוע גדול בתיירים ונהרגו בו 62 איש, ובשנת 2004 היה פיגוע במלון טאבה בסיני ובו נהרגו 34 איש, חלקם ישראלים. פיגועים אלה ואחרים, קטנים יותר, לא פגעו בצורה משמעותית בתיירות, וענף התיירות במצרים שגשג והפך לענף היצוא הגדול במצרים. שיא התיירות היה בשנת 2010 עת ההכנסות מענף זה הגיעו לכ־12.5 מיליארד דולר בשנה, והן היוו, בעת ההיא, כ־10% מהתל"ג של מצרים.   


השפעת הטלטלה בארצות ערב על התיירות במצרים
בינואר 2011 החלה ה"טלטלה האזורית" במצרים (זו המכונה בטעות בשם "האביב הערבי") שבה יצא ההמון בארצות ערב לרחובות במטרה להפיל את השלטון. המהלך במצרים צלח ובפברואר 2011 הופל שלטונו הממושך של הנשיא חוסני מובראכ. מאז ועד יולי 2013 עת תפס הנשיא עבד אל־פתח א־סיסי את השלטון, ידעה מצרים תהפוכות פוליטיות. בתקופה זו של חוסר יציבות הצטמצמה מאוד התיירות למצרים וירדה כמעט לכדי מחצית (מהכנסה של 12.5 מיליארד דולר לכ־6 מיליארד דולר לשנה). 

עלייתו של הנשיא סיסי לשלטון ופעילותו הרבה מאוד, והמוגזמת לעיתים,[2] לפיתוחה של מצרים, עצרו את תהליך בריחת התיירים ממצרים ואף החלה התאוששות בענף. אני משער שהיחסים המתהדקים בין מצרים לרוסיה שיזם הנשיא סיסי[3] היו תרומה לפיתוח התיירות והמוני רוסים החלו לנהור למצרים כדי ליהנות מהשמש המצרית במחירים השווים לכל נפש. 

שנות הטובה לא ארכו, ובאוקטובר 2015 הצליחו ארגוני החבלה האיסלמיסטיים להפיל מטוס תיירים שהיה בטיסה משדה התעופה בשארם א־שיח' לעבר סנט פטרבורג. פיגוע זה שגרם למותם של 224 נפש, גדע באחת את התיירות למצרים. רוסיה ובעקבותיה אייר פרנס (צרפת), לופטהנזה (גרמניה) ובריטניה השעו את כל הטיסות למצרים. התיירות במצרים ירדה לשפל הכנסות של 3.8 מיליארד דולר (כשליש בלבד לעומת שנת השיא, 2010).

האמור לעיל הוא בתחשיב כולל לתעשיית התיירות במצרים. להערכתי, המבוססת על מעקב בצילומי לוויין אחר מגרשי החניה בשדות התעופה ובמלונות, הפגיעה בסיני ובחופי הים האדום, הייתה אנושה עוד יותר. הדבר בא לידי ביטוי בהפסקת הבנייה של בתי מלון שבנייתם החלה לפני הפיגוע וסגירתם של בתי מלון ואתרי נופש. חשוב להדגיש כי התיירות היא מקור הפרנסה הכמעט יחיד של תושבי סיני. על מכה זו שניחתה על תושבי סיני, הנחיתה ישראל, כבר בשנת 2010, מכה נוספת בדמות החומה שבנתה לכל אורך הגבול בינה לבין מצרים. בניית החומה פגעה בנושא ההברחות (סמים, זונות ומבקשי עבודה). סעיף ההברחות היה ככל הנראה מקור ההכנסה השני בחשיבותו של תושבי סיני. אם לא די בזאת, מצרים, בהנהגתו של סיסי, החלה להילחם ברצינות נגד הברחות הנשק לרצועת עזה והברחת הסחורות במנהרות, ואלפי אנשים נוספים איבדו את מקור פרנסתם. מכל סיבות אלה אין תמה על ההתנגדות העזה של תושבי סיני למשטרו של סיסי. התנגדות זו מזינה ללא הפסקה את שרשרת הפיגועים נגד צבא מצרים. פיגועים אלה גולשים לעיתים גם לתוך מצרים ופוגעים קשה ברצון של תיירים לבלות חופשה בארץ זו. 

המצב כיום 
בינואר 2018 חידשה רוסיה את הטיסות למצרים וייתכן שגם מדינות אחרות הלכו בעקבותיה. על פי הפרסום הרשמי של משרד התיירות המצרי מיולי 2018 (ראו נספחים להלן), בשנת המס 2018/2017 (01.07.2017–30.07.2018) נכנסו למצרים כ־9 מיליון תיירים, וההכנסות מתיירות קפצו מ־3.8 מיליארד דולר ל־7.6 מיליארד דולר.

אני נוטה לפקפק[4] במידת הדיוק של נתונים אלה, וסבור שהנתונים המוצגים על ידי מצרים מוגזמים, בכוונה להציג מצג שווא של "עסקים כרגיל". הספקנות שלי מבוססת על מעקב אחר צילומי לוויין של מגרשי החניה בכמה שדות תעופה במלונות. להלן כמה דוגמאות: 
א. שדה התעופה החדש Giza Sphinx International. השדה נבנה בשנת 2015 במיוחד לקידום התיירות לאתר המורשת העולמי "פירמידות גיזה". מאז תום עבודות הבנייה באוגוסט 2016, לא נראה אף מטוס על מסלוליו, ומגרשי החניה העצומים שלו שוממים כמעט לחלוטין (נכון לנובמבר 2019). 

ב. בית המלון "טוליפ אלפירוז". בראשית שנת 2015 [5] החלו המצרים לבנות בסיני בית מלון גדול על הגדה המזרחית של תעלת סואץ. ייחודו של מלון זה הוא התאמתו לנכים ולאנשים בעלי צרכים מיוחדים. במתחם הגדול (ראו צילומים להלן) נבנו ארבעה מגרשי חניה בתפוסה כוללת של 500 כלי רכב. עד נובמבר 2020 היו כל מגרשי החניה שוממים (למעט חמישה כלי רכב קטנים שנראו בצילום האחרון!).   

ג. שדה התעופה הבין־לאומי ע'רדקה.[6] בשנת 2005 נראו על מסלוליו חמישה מטוסי נוסעים וקרוב ל־200 כלי רכב מסוגים שונים. בשנת 2016 התרוקנו מגרשי החניה כמעט כליל, ונותרו בשיממונם עד נובמבר 2018 שאז נראו בהם 29 כלי רכב. בצילום שבוצע לאחר מכן נראים כ־70 כלי רכב – רובם כלי רכב קטנים ומיניבוסים. 

מעבר לדוגמאות שלעיל, בדקתי גם אתרים אחרים והתמונה המצטיירת לעיניי היא שאכן יש התעוררות בנושא התיירות, אבל אני מסופק מאוד אם התיירות כיום הגיעה אכן לכ־60% מתקופת השיא של שנת 2010. כך או כך, העיסוק בענף התיירות הוא עיסוק בענף לא יציב, הנתון להשפעה של גורמים רבים, והוא יכול לקרוס שוב כתוצאה מפיגוע של הגורמים האיסלמיסטיים במצרים. הצבא המצרי ושירותי הביטחון במצרים משקיעים כוחות רבים מאוד להילחם בתופעה, אך נראה לי שכל עוד מצרים לא תכניס את ידה עמוק לכיס, ותטפל טיפול שורש בבעיית האבטלה בסיני, לא תיפתר בעיית החמושים בסיני המפגעים שוב ושוב בצבא המצרי והמאיימים על התיירות בסיני.

נספח א' – פרישת בתי המלון וכפרי הנופש בדרום סיני

נספח ב' – פרישת בתי מלון וכפרי נופש בצפון סיני


נספח ג' – נתוני כניסות תיירים למצרים


נספח ד' – נתוני הכנסות מצרים מתיירות


נספח ה' – הדגמות קשיי ענף התיירות



הערות

[1] ה"יציאה לשטח" מבוצעת באמצעות סריקת צילומי לוויין. זוהי ,לדעתי, הדרך האמינה והזולה ביותר לבדיקה מסוג זה.

[2] בלהיטותו למיזמים ראוותניים, החל הנשיא א־סיסי לכרות בחופזה תעלה מקבילה לתעלת סואץ, ובד בבד כך חיסל את קו מסילת הברזל לסיני ולנמל הגדול בפורט פואד.

[3] יחסים אלה באים לידי ביטוי ברכש אמצעי לחימה רוסיים, והסכמות לבניית כור גרעיני.

[4] מדינה הטוענת בטיעוניה הרשמיים שההוצאה על צבאה הענק (מקום 9 – 10 בגודלו בצבאות תבל) היא 4.4 מיליארד דולר בלבד, היא מדינה לא אמינה בעליל.

[5] ההחלטה לבנות מלון בשנה זו תמוהה ומעידה ככל הנראה על אופטימיזם מופלג.

[6] שדה התעופה ע'רדקה, שוכן לחוף ים סוף כ־90 ק"מ דרומית מערבית לשארם א־שיח'. זהו שדה תעופה צבאי שהוכשר לשמש גם כשדה התעופה העיקרי לתיירות בים סוף.

 

 

שתף

Contact Us

Contact Us

אלי דקל,אמנון לורד,ישראל היום,איומי מלחמה מצריים על ישראל
By אמנון לורד ואלי דקל February 26, 2025
אמנון לורד מעיתון "ישראל היום" ראיין את סא"ל (בדימוס) אלי דקל-דליצקי
EGPTE,ELI DEKEL
By אלי דקל ולורה שליט February 25, 2025
The i24NEWS English Channel interviewed Lt. Col. (Ret.) Eli Dekel regarding the increased Egyptian military presence in Sinai, which violates the peace agreement between the countries. Dekel served for many years in the IDF Intelligence Directorate and is a senior researcher of Israeli intelligence and infrastructure systems in Arab countries.
אלי דקל,ר.כץ,יחסי ישראל-מצרים,הכנות צבא מצרים למלחמה בישראל,
By ר.כץ ואלי דקל February 18, 2025
מאמר של ר.כץ בגיליון 665 של העיתון "יתד נאמן". המאמר מבוסס על ראיון ממושך שקיימה המחברת עם סא"ל (בדימוס) אלי דקל-דליצקי. המאמר פורש יריעה רחבה של יחסי ישראל – מצרים מאז חתימת הסכם השלום, ומתאר את ההכנות של צבא מצרים למלחמה בישראל
אלי דקל,שירית אביטן כהן,ישראל היום,הסכם בשלום ישראל מצרים,צבא מצרים בסיני,
By שירית אביטן הכהן February 13, 2025
מאמר של שירית אביטן כהן בעיתון "ישראל היום" העוסק בהפרות המצריות של הנספח הצבאי להסכם השלום. במאמר מראיינת שירית חוקרים שונים המפרשים את המשמעות של ההפרות. בין המרואיינים לכתבה נמצא סא"ל (בדימוס) אלי דקל-דליצקי.
אלי דקל,פלד ארבלי,מעריב,דונלד טראמפ,העברת תושבי עזה לסיני,
By אלי דקל ופלד ארבלי February 5, 2025
לאחר אמירות הנשיא דונלד טראמפ הקוראות לירדן ומצרים "לאמץ" אליהם עקורים תושבי רצועת עזה, העיתונאי פלד ארבלי "מעריב" שוחח עם סא"ל (דימוס) אלי דקל, איש מודיעין לשעבר ומומחה לחקר מצרים, על משמעויות התכנית השנויה במחלוקת. הכתבה פורסמה באתר האינטרנט של מעריב.
אלכס צייטלין,באים אל הפרופסורים,אלי דקל,הכנות צבא מצרים למלחמה בישראל
By eli dekel February 3, 2025
מר אלכס צייטלין מאתר "באים אל הפרופסורים" משוחח עם סא"ל (בדימוס) אלי דקל על האפשרות שמצרים עומדת לתקוף את ישראל. הרקע לשיחה הוא מבול של סרטונים המופצים במרשתת במצרים, בהם נראה הצבא המצרי מקיים מסדרים גדולים עם כלי נשק רבים ואישים שונים משמיעים איומים כלפי ישראל.
אלי דקל,חייםגפן,ערוץ הידברות,הכנת צבא מצרים למלחמה בישראל,
By אלי דקל וחיים גפן February 2, 2025
מאמר של חיים גפן בערוץ הידברות הדן בכך שמצרים מכינה את צבאה לאפשרות של מלחמה בישראל. המאמר מבוסס על ראיון של מר חיים גפן עם סא"ל (בדימוס) אלי דקל.
צבא מצרים,מחסנים לשעת חירום במצרים,הכנות מצרים למלחמה,אלי דקל,
By אלי דקל ואלעזר שטורם February 1, 2025
אלעזר שטורם מערוץ TOV מראיין את אלי דקל כ"ח בטבת ה'תשפ"ה 28.01.2025 מאז 2003 בונה מצרים מחסני ענק לאחסון ציוד צבאי כגון טנקים, תותחים וציוד מכני הנדסי. סביר להניח כי במחסנים ישנה גם אספקה כללית לשעת חירום כגון תרופות ומזון יבש. נכון לינואר 2025 המחסנים משתרעים על בנוי של כ־2.5 מיליון מטר מרובע. מאז 2019 ובמיוחד בשנה האחרונה חלה האצה בבניית אתרי האחסון. כ־60% ממבני האחסון הם בגודל 100X38 מטר וכ־25% כל מבנה אחסון הוא בגודל 100X100 מטר.  במחסנים נועדו לאפשר למצרים מלחמות ממושכות ללא תלות וסיוע מבחוץ.
אלי דקל,אלעזר שטורם,ערוץ טוב,מלחמת שמיני עצרת,דונלד טראמפ,יישוב עזתים בסיני,ימסי ישראל-מצרים,
By אלי דקל ואלעזר שטורם January 29, 2025
אלעזר שטורם מערוץ TOV 14 ראיין את סא"ל (בדימוס) אלי דקל-דליצקי ודן עמו בשאלה "האם טראמפ ייכפה על מצרים ליישב עזתים בסיני".
אלי דקל,יערה זרד,ערוץ 14,מלחמת שמיני עצרת,דונלד טראמפ,יישוב עזתים בסיני,ימסי ישראל-מצרים,
By אלי דקל ויערה שרד January 28, 2025
יערה זרד מערוץ 14 בטלוויזיה ראיינה את סא"ל (בדימוס) אלי דקל ודנה עמו בשאלה "האם טראמפ ייכפה על מצרים ליישב עזתים בסיני". הראיון הוא חלק מפנל מומחים שדן בנושא.
More Posts
Share by: