Blog Layout

הסיפור העצוב של התיירות במצרים

אלי דקל-דליצקי
יוני 2019. עדכון יוני 2020
מבוא
בשנת 2015, לאחר שעבד אל פתח א־סיסי תפס את השלטון במצרים, הוא יצא ב"מגה תוכניות לפיתוח מצרים". זוהי תוכנית גרנדיוזית המקיפה תחומים רבים, כגון פיתוח מרחב תעלת סואץ וכריית נתיב שיט נוסף לתעלה באורך 35 קילומטר ("מעקף איסמעליה"), כריית שבע מנהרות מתחת לתעלת סואץ, בניית עיר בירה חדשה שתחליף את קהיר, פיתוח סיני ועבודות פיתוח רבות נוספות. עתה, שלוש שנים מפרסום התוכנית, "יצאתי לשטח"[1] לבדוק מה מתבצע ובאיזה קצב, ומהם המיזמים שטרם הוחל בביצועם. הבסיס לעבודתי הם צילומי הלוויין של Google Earth וכריית נתונים באינטרנט. יש לזכור כי לא כל החומר הגולמי העומד לרשותי הוא עדכני, ולכן יש להניח כי בהמשך תעודכנה הערכותיי ואולי אף תשתנינה מן היסוד. 

הפרק שלהלן יעסוק בתיירות בסיני ובמצרים   
 
רקע היסטורי
מצרים כערש התרבות של העולם העתיק, התברכה בשפע של אתרים היסטוריים ומונומנטים ייחודיים מהתקופה הפרעונית. אתרים היסטוריים אלה שימשו אבן שואבת לתיירים, שזרמו למצרים כדי לחזות באתרים, כגון הפירמידות, עמק המלכים בלוקסור והמקדשים באבו סימבל. שליטי מצרים לדורותיהם הכירו בערך הכלכלי של התיירות וניסו לפתחה. הפיתוח כוון בעיקר כדי לספק שירותי תיירות לעשירי תבל. במסגרת זו נבנו בתי מלון יוקרתיים וספינות לשיט תענוגות בנילוס לעבר אוצרותיה של מצרים במעלה הנילוס. 

בשנת 1967, כשישראל כבשה את סיני, היא מצאה חבל ארץ שומם שרק גיאולוגים גילו בו עניין, בחיפושיהם אחר אוצרות טבע, כגון נפט, פחם ומנגן. ישראל היא זו שגילתה את החופים הקסומים של סיני והחלה לפתח בהם את נושא "תיירות השמש" והעולם שמתחת לפני המים במפרץ אילת. בעקבות הסכם השלום, מצרים חזרה לסיני ומצאה בה את ראשיתה של עיר תיירות בשארם א־שיח' (העיר אופירה), תיירות תרמילאים בנואיבה, בית מלון מפואר בטאבה, והתחלה של פיתוח הר סיני כאתר תיירות. המצרים הבינו את הפוטנציאל התיירותי של סיני והמשיכו לפתחו. ההצלחה המסחרית הביאה את המצרים להכרה כי את תיירות השמש והחופים אפשר לפתח גם באזורים אחרים של מצרים, ועד מהרה כל חופי מצרים, הן במפרץ סואץ והן לאורך הים התיכון, התמלאו מאות רבות של בתי מלון וכפרי נופש. בבניית מערך התיירות במצרים נטלו חלק חברות בין־לאומיות לתיירות, כגון הילטון. 

בד בבד עם פתיחתה של מצרים לעולם המערבי, החלה במצרים תופעה של התחזקות הערכים השמרניים של העולם המוסלמי. האוכלוסייה המצרית השמרנית מעולם לא ראתה בעין יפה את ההתערטלות האירופית, השתייה לשוכרה ואורח החיים המתירני של עמי אירופה. פלגים אסלאמיים קיצונים החלו בשרשרת של פיגועים שנועדו להבריח את התיירות המתירנית ממצרים. כך, למשל, בשנת 1997 היה בלוקסור פיגוע גדול בתיירים ונהרגו בו 62 איש, ובשנת 2004 היה פיגוע במלון טאבה בסיני ובו נהרגו 34 איש, חלקם ישראלים. פיגועים אלה ואחרים, קטנים יותר, לא פגעו בצורה משמעותית בתיירות, וענף התיירות במצרים שגשג והפך לענף היצוא הגדול במצרים. שיא התיירות היה בשנת 2010 עת ההכנסות מענף זה הגיעו לכ־12.5 מיליארד דולר בשנה, והן היוו, בעת ההיא, כ־10% מהתל"ג של מצרים.   


השפעת הטלטלה בארצות ערב על התיירות במצרים
בינואר 2011 החלה ה"טלטלה האזורית" במצרים (זו המכונה בטעות בשם "האביב הערבי") שבה יצא ההמון בארצות ערב לרחובות במטרה להפיל את השלטון. המהלך במצרים צלח ובפברואר 2011 הופל שלטונו הממושך של הנשיא חוסני מובראכ. מאז ועד יולי 2013 עת תפס הנשיא עבד אל־פתח א־סיסי את השלטון, ידעה מצרים תהפוכות פוליטיות. בתקופה זו של חוסר יציבות הצטמצמה מאוד התיירות למצרים וירדה כמעט לכדי מחצית (מהכנסה של 12.5 מיליארד דולר לכ־6 מיליארד דולר לשנה). 

עלייתו של הנשיא סיסי לשלטון ופעילותו הרבה מאוד, והמוגזמת לעיתים,[2] לפיתוחה של מצרים, עצרו את תהליך בריחת התיירים ממצרים ואף החלה התאוששות בענף. אני משער שהיחסים המתהדקים בין מצרים לרוסיה שיזם הנשיא סיסי[3] היו תרומה לפיתוח התיירות והמוני רוסים החלו לנהור למצרים כדי ליהנות מהשמש המצרית במחירים השווים לכל נפש. 

שנות הטובה לא ארכו, ובאוקטובר 2015 הצליחו ארגוני החבלה האיסלמיסטיים להפיל מטוס תיירים שהיה בטיסה משדה התעופה בשארם א־שיח' לעבר סנט פטרבורג. פיגוע זה שגרם למותם של 224 נפש, גדע באחת את התיירות למצרים. רוסיה ובעקבותיה אייר פרנס (צרפת), לופטהנזה (גרמניה) ובריטניה השעו את כל הטיסות למצרים. התיירות במצרים ירדה לשפל הכנסות של 3.8 מיליארד דולר (כשליש בלבד לעומת שנת השיא, 2010).

האמור לעיל הוא בתחשיב כולל לתעשיית התיירות במצרים. להערכתי, המבוססת על מעקב בצילומי לוויין אחר מגרשי החניה בשדות התעופה ובמלונות, הפגיעה בסיני ובחופי הים האדום, הייתה אנושה עוד יותר. הדבר בא לידי ביטוי בהפסקת הבנייה של בתי מלון שבנייתם החלה לפני הפיגוע וסגירתם של בתי מלון ואתרי נופש. חשוב להדגיש כי התיירות היא מקור הפרנסה הכמעט יחיד של תושבי סיני. על מכה זו שניחתה על תושבי סיני, הנחיתה ישראל, כבר בשנת 2010, מכה נוספת בדמות החומה שבנתה לכל אורך הגבול בינה לבין מצרים. בניית החומה פגעה בנושא ההברחות (סמים, זונות ומבקשי עבודה). סעיף ההברחות היה ככל הנראה מקור ההכנסה השני בחשיבותו של תושבי סיני. אם לא די בזאת, מצרים, בהנהגתו של סיסי, החלה להילחם ברצינות נגד הברחות הנשק לרצועת עזה והברחת הסחורות במנהרות, ואלפי אנשים נוספים איבדו את מקור פרנסתם. מכל סיבות אלה אין תמה על ההתנגדות העזה של תושבי סיני למשטרו של סיסי. התנגדות זו מזינה ללא הפסקה את שרשרת הפיגועים נגד צבא מצרים. פיגועים אלה גולשים לעיתים גם לתוך מצרים ופוגעים קשה ברצון של תיירים לבלות חופשה בארץ זו. 

המצב כיום 
בינואר 2018 חידשה רוסיה את הטיסות למצרים וייתכן שגם מדינות אחרות הלכו בעקבותיה. על פי הפרסום הרשמי של משרד התיירות המצרי מיולי 2018 (ראו נספחים להלן), בשנת המס 2018/2017 (01.07.2017–30.07.2018) נכנסו למצרים כ־9 מיליון תיירים, וההכנסות מתיירות קפצו מ־3.8 מיליארד דולר ל־7.6 מיליארד דולר.

אני נוטה לפקפק[4] במידת הדיוק של נתונים אלה, וסבור שהנתונים המוצגים על ידי מצרים מוגזמים, בכוונה להציג מצג שווא של "עסקים כרגיל". הספקנות שלי מבוססת על מעקב אחר צילומי לוויין של מגרשי החניה בכמה שדות תעופה במלונות. להלן כמה דוגמאות: 
א. שדה התעופה החדש Giza Sphinx International. השדה נבנה בשנת 2015 במיוחד לקידום התיירות לאתר המורשת העולמי "פירמידות גיזה". מאז תום עבודות הבנייה באוגוסט 2016, לא נראה אף מטוס על מסלוליו, ומגרשי החניה העצומים שלו שוממים כמעט לחלוטין (נכון לנובמבר 2019). 

ב. בית המלון "טוליפ אלפירוז". בראשית שנת 2015 [5] החלו המצרים לבנות בסיני בית מלון גדול על הגדה המזרחית של תעלת סואץ. ייחודו של מלון זה הוא התאמתו לנכים ולאנשים בעלי צרכים מיוחדים. במתחם הגדול (ראו צילומים להלן) נבנו ארבעה מגרשי חניה בתפוסה כוללת של 500 כלי רכב. עד נובמבר 2020 היו כל מגרשי החניה שוממים (למעט חמישה כלי רכב קטנים שנראו בצילום האחרון!).   

ג. שדה התעופה הבין־לאומי ע'רדקה.[6] בשנת 2005 נראו על מסלוליו חמישה מטוסי נוסעים וקרוב ל־200 כלי רכב מסוגים שונים. בשנת 2016 התרוקנו מגרשי החניה כמעט כליל, ונותרו בשיממונם עד נובמבר 2018 שאז נראו בהם 29 כלי רכב. בצילום שבוצע לאחר מכן נראים כ־70 כלי רכב – רובם כלי רכב קטנים ומיניבוסים. 

מעבר לדוגמאות שלעיל, בדקתי גם אתרים אחרים והתמונה המצטיירת לעיניי היא שאכן יש התעוררות בנושא התיירות, אבל אני מסופק מאוד אם התיירות כיום הגיעה אכן לכ־60% מתקופת השיא של שנת 2010. כך או כך, העיסוק בענף התיירות הוא עיסוק בענף לא יציב, הנתון להשפעה של גורמים רבים, והוא יכול לקרוס שוב כתוצאה מפיגוע של הגורמים האיסלמיסטיים במצרים. הצבא המצרי ושירותי הביטחון במצרים משקיעים כוחות רבים מאוד להילחם בתופעה, אך נראה לי שכל עוד מצרים לא תכניס את ידה עמוק לכיס, ותטפל טיפול שורש בבעיית האבטלה בסיני, לא תיפתר בעיית החמושים בסיני המפגעים שוב ושוב בצבא המצרי והמאיימים על התיירות בסיני.

נספח א' – פרישת בתי המלון וכפרי הנופש בדרום סיני

נספח ב' – פרישת בתי מלון וכפרי נופש בצפון סיני


נספח ג' – נתוני כניסות תיירים למצרים


נספח ד' – נתוני הכנסות מצרים מתיירות


נספח ה' – הדגמות קשיי ענף התיירות



הערות

[1] ה"יציאה לשטח" מבוצעת באמצעות סריקת צילומי לוויין. זוהי ,לדעתי, הדרך האמינה והזולה ביותר לבדיקה מסוג זה.

[2] בלהיטותו למיזמים ראוותניים, החל הנשיא א־סיסי לכרות בחופזה תעלה מקבילה לתעלת סואץ, ובד בבד כך חיסל את קו מסילת הברזל לסיני ולנמל הגדול בפורט פואד.

[3] יחסים אלה באים לידי ביטוי ברכש אמצעי לחימה רוסיים, והסכמות לבניית כור גרעיני.

[4] מדינה הטוענת בטיעוניה הרשמיים שההוצאה על צבאה הענק (מקום 9 – 10 בגודלו בצבאות תבל) היא 4.4 מיליארד דולר בלבד, היא מדינה לא אמינה בעליל.

[5] ההחלטה לבנות מלון בשנה זו תמוהה ומעידה ככל הנראה על אופטימיזם מופלג.

[6] שדה התעופה ע'רדקה, שוכן לחוף ים סוף כ־90 ק"מ דרומית מערבית לשארם א־שיח'. זהו שדה תעופה צבאי שהוכשר לשמש גם כשדה התעופה העיקרי לתיירות בים סוף.

 

 

שתף

Contact Us

Contact Us

אלי דקל,זיו מאור,מחות'ים,תעמולה אנטי ישראלית,
By אלי דקל וזיו מאור December 29, 2024
זיו מאור מערוץ TOV מראיין את אלי דקל בנושא התנהלות מוזרה של מצרים בעניין החות'ים. כידוע מאז אוקטובר 2023 החות'ים פוגעים בתעבורת אוניות סוחר במצרי באב את מנדב, הגורמת נזק של מיליארדי דולרים לכלכלה המצרית. בפגישה דנים השנים בשאלה מדוע מצרים אינה פועלת צבאית נגד החות'ים. נושא נוסף בשיחה הוא מדוע המוני העם המצרי שונאים את ישראל.
אלי דקל, ועדת אגרנט,העברת בסיסי צה
By אלי דקל ואלעזר שטורם December 9, 2024
מר אלעזר שטורם מערוץ TOV מקיים סדרת ראיונות עם סא"ל בדימוס אלי דקל-דליצקי בנושא הפקת לקחים מהתנהלות צה"ל מיום השביעי באוקטובר 2023. בחלק השני שלפניכם ממליץ דקל לשלול מראש אגף המודיעין את התואר "המעריך הלאומי", כדי שיוכל לתפקד כקצין המודיעין של הרמטכ"ל במשרה מלאה, ודעתו תהיה נתונה אך ורק לאספקת מודיעין המאפשר לצה"ל לנצח. את משרת "המעריך הלאומי" ימלא ראש המועצה לביטחון לאומי. הצעה נוספת של דקל היא לעצור מיידית את העברת בסיסי צה"ל כדי לאפשר הגנה טובה יותר על הישובים במרכז הארץ ובצפונה.
אלי דקל, ועדת אגרנט,אפכא מסתברא,ועדת חקירה ממלכתית,
By אלי דקל ואלעזר שטורם December 6, 2024
מר אלעזר שטורם מערוץ TOV מקיים סדרת ראיונות עם סא"ל בדימוס אלי דקל-דליצקי בנושא הפקת לקחים מהתנהלות צה"ל מיום השביעי באוקטובר 2023. בחלק הראשון שלפניכם שולל דקל את הרעיון להוציא את "האפכא מסתברא" מצה"ל ולהכפפתו לראש הממשלה. דקל שולל בכל מכל את תרומת "האפכא מסתברא" וטוען שזהו גוף מיותר. כמו כן טוען דקל שמהניסיון שניצור מוועדת אגרנט (שמונתה לחקור את כשלי צה"ל במלחמת יום הכפורים) עולה כי הוועדה לא הבינה את כשלי צה"ל באותה מלחמה, ומסקנותיה התבררו כשגויות. הא לראיה - צה"ל הופתע שוב בקונספציה שגויה ולא סיפק לצה"ל התרעה, אפילו לא של מספר דקות. לפיכן כל המצפה לכך שהקמת וועדת חקירה תביא לתיקון כשלי צה"ל במלחמת שמיני עצרת – טועה.
הסדרה בלבנון,אלי דקל,מלחמת גריעה,מספר תושבי רצועת עזה,מספר תושבי הרשות הפלסתינית,
By אלי דקל וד"ר אורי מילשטיין November 27, 2024
מאז 7 באוקטובר מקיים ד"ר אורי מילשטיין מפגש שבועי עם מומחים כדי לדון במלחמת שמיני עצרת (חרבות ברזל). המפגש שהתקיים ב־27.11.24 עסק בעיקר בשאלה "משמעויות הפסקת האש שהוכרזה בין צה"ל לכוחות החיזבאללה בלבנון. במפגש נטלו חלק: ד"ר אורי מילשטיין – מנחה, ד"ר חיים אסא, עו"ד אוהד בן אהרון, ד"ר משה ברנט, סא"ל (בדימוס) אלי דקל, פרופ' אלישע הס, תא"ל במיל' אמציה חן – פאצי, ד"ר עדנה פשר, מר אלכס צייטלין, וסא"ל (בדימוס) דן שיאון. סרטון זה מרכז רק את דברי אלי דקל ואת התגובות לדבריו בדיון. הטיעון המרכזי של דקל הוא שמכיוון שממשלת ישראל לא הכריזה על כוונתה להכריע את חיזבאללה, ומכיוון שצה"ל לעת הזו אינו מסוגל לבצע משימה זו, מראש מדובר ב"סבב" המסתיים בהסכמה כלשהי להפסקת אש. בדיון טוען דקל שקונספציית ה"גריעות" (פשיטות לצמצום יכולות האויב) הוכחה כקונספציה שגויה ועל צה"ל לחזור לחתירה לניצחון. כדי שצה"ל יוכל לנצח במלחמות עליו לעבור מהפכה תודעתית ולהחליף את שדרת הפיקוד העליון. הדיון המלא פורסם באתר אתר "לעומק" של ד"ר אורי מילשטיין בשני חלקים בקישורים: https://www.youtube.com/watch?v=R9hsoBE3gfM&t=2697s https://www.youtube.com/watch?v=
אלי דקל,מיכאל ברונשטיין,אורי מילשטיין,מלחמת שמיני עצרת,חרבות ברזל,אגף המודיעין בצה
By ד"ר מילשטיין, ד"ר ברונשטיין ואלי דקל November 26, 2024
זהו החלק השמיני והאחרון מדיון מוסרט שעסק בהפקת לקחים ממלחמת "שמיני עצרת" ("חרבות ברזל"). בדיון בראשותו של ד"ר אורי מילשטיין נטלו חלק ד"ר מיכאל ברונשטיין וסא"ל (בדימוס) אלי דקל. בחלק זה מביעים משתתפי הדיון את דעתם על הגורם המרכזי הדרוש תיקון בהתנהלות צה"ל. ד"ר מילשטיין מציע להקים מכון לביטחון לאומי שיכשיר את הפיקוד בצה"ל ואת ההנהגה הפוליטית במדינה לנהל את צרכי הביטחון של ישראל. אפשר לצפות בחלק זה של הדיון ובחלקים נוספים בערוץ היוטיוב "לעומק" של ד"ר מילשטיין בקישור: https://www.youtube.com/watch?v=Youz3FUViyI&t=1698s הדיון בערוץ מילשטיין פורסם בשם "סא"ל (בדימוס) אלי דקל: אין צורך בוועדת חקירה ממלכתית על המלחמה. כל המלצות ועדת אגרנט נכשלו"
By אלי דקל November 25, 2024
ד"ר אורי מילשטיין, ד"ר מיכאל ברונשטיין ואליהו דקל-דליצקי י"ח בחשוון ה'תשפ"ה 19.11.2024 זהו חלק שביעי מדיון מוסרט שעסק בהפקת לקחים ממלחמת "שמיני עצרת" ("חרבות ברזל"). בדיון בראשותו של ד"ר אורי מילשטיין נטלו חלק ד"ר מיכאל ברונשטיין וסא"ל (בדימוס) אלי דקל. בחלק זה עוסק אלי דקל בהפקת לקחים ובהמלצות כיצד לשפר את יכולות צה"ל והמודיעין. דקל טוען שוועדת חקירה בנוסח וועדת החקירה שהוקמה בעקבות מלחמת יום הכיפורים אינה הפתרון לשיפור יכולות צה"ל. לדבריו, כיום מתברר שהוועדה לא הבינה את כשלי המודיעין והמליצה לבצע שינוים שכיום מתברר שהם היו חסרי תועלת. בהמשך מעלה דקל מספר המלצות לשיפור המצב.  אפשר לצפות בחלק זה של הדיון ובחלקים נוספים בערוץ היוטיוב "לעומק" של ד"ר מילשטיין בקישור: https://www.youtube.com/watch?v=Youz3FUViyI&t=1698s הדיון בערוץ מילשטיין פורסם בשם " סא"ל (בדימוס) אלי דקל: אין צורך בוועדת חקירה ממלכתית על המלחמה. כל המלצות ועדת אגרנט נכשלו"
אלי דקל,מיכאל ברונשטיין,אורי מילשטיין,מלחמת שמיני עצרת,חרבות ברזל,אגף המודיעין בצה
By אלי דקל, אורי מילשטיין ומיכאל ברונשטיין November 24, 2024
ד"ר אורי מילשטיין, ד"ר מיכאל ברונשטיין ואליהו דקל-דליצקי י"ח בחשוון ה'תשפ"ה 19.11.2024 החלק השישי מדיון מוסרט שעסק בהפקת לקחים ממלחמת "שמיני עצרת" ("חרבות ברזל"). בדיון בראשותו של ד"ר אורי מילשטיין נטלו חלק ד"ר מיכאל ברונשטיין וסא"ל (בדימוס) אלי דקל. בחלק זה מנתחים ד"ר מילשטיין וד"ר ברונשטיין את מקור כשלי צה"ל שלדעתם נובע מכך שמדינת ישראל חדלה מלחתור להיות "אור לגויים" וצה"ל נשרך אחר תרבות המערב ונוהה אחר מכוני מחקר המאוישים בידי בכירים לשעבר במערכת הביטחון שתרומתם כיום לצה"ל מועטה. החלקים הבאים שיפורסמו בהמשך, יעסקו בהפקת לקחים ממלחמת שמיני עצרת.  אפשר לצפות בחלק זה של הדיון ובחלקים נוספים בערוץ היוטיוב "לעומק" של ד"ר מילשטיין בקישור: https://www.youtube.com/watch?v=qG-Bjbz2xbg שם הסרטון באתר של ד"ר מילשטיין – "סא"ל אלי דקל: שום מדינה בהיסטוריה לא קיבלה התרעה נכונה ממלחמה, וציפייה להתרעה היא עבודת אלילים!"
אלי דקל,מיכאל ברונשטיין,אורי מילשטיין,מלחמת שמיני עצרת,חרבות ברזל,אגף המודיעין בצה
By אלי דקל ישראל כהן ויקי אדמקר November 23, 2024
ד"ר אורי מילשטיין, ד"ר מיכאל ברונשטיין ואליהו דקל-דליצקי י"ח בחשוון ה'תשפ"ה 19.11.2024 זהו חלק החמישי מדיון מוסרט שעסק בהפקת לקחים ממלחמת "שמיני עצרת" ("חרבות ברזל"). בדיון בראשותו של ד"ר אורי מילשטיין נטלו חלק ד"ר מיכאל ברונשטיין וסא"ל (בדימוס) אלי דקל. בחלק זה מנתח אלי דקל את תפקידי המודיעין בצה"ל ואת יישומם במהלך מלחמת שמיני עצרת. מהניתוח עולה כי המודיעין הצבאי במלחמה והשב"כ כמעט "לא סיפקו את הסחורה" ולעומת זו ה"מוסד" הפליא לעשות. מדברי דקל עולה כי מאז מלחמת ששת הימים המודיעין בצה"ל הולך ודועך. אפשר לצפות בחלק זה של הדיון ובחלקים נוספים בערוץ היוטיוב "לעומק" של ד"ר מילשטיין בקישור: https://www.youtube.com/watch?v=qG-Bjbz2xbg שם הסרטון באתר של ד"ר מילשטיין – "סא"ל אלי דקל: שום מדינה בהיסטוריה לא קיבלה התרעה נכונה ממלחמה, וציפייה להתרעה היא עבודת אלילים!"
אלי דקל,מיכאל ברונשטיין,אורי מילשטיין,מלחמת שמיני עצרת,חרבות ברזל,אגף המודיעין בצה
By ד"ר אורי מילשטיין, ד"ר מיכאל ברונשטיין ואלי דקל November 22, 2024
החלק הרביעי הוא מדיון מוסרט שעסק בהפקת לקחים ממלחמת "שמיני עצרת" ("חרבות ברזל"). בדיון בראשותו של ד"ר אורי מילשטיין נטלו חלק ד"ר מיכאל ברונשטיין וסא"ל (בדימוס) אלי דקל. חלק זה הוא דיון המסכם מה שנאמר בחלקים הקודמים, שעסקו באי המוכנות של צה"ל והמודיעין למלחמה. אפשר לצפות בחלק זה של הדיון ובחלקים נוספים בערוץ היוטיוב "לעומק" של ד"ר מילשטיין בקישור: https://www.youtube.com/watch?v=qG-Bjbz2xbg שם הסרטון באתר של ד"ר מילשטיין – "סא"ל אלי דקל: שום מדינה בהיסטוריה לא קיבלה התרעה נכונה ממלחמה, וציפייה להתרעה היא עבודת אלילים!"
אלי דקל,מיכאל ברונשטיין,אורי מילשטיין,מלחמת שמיני עצרת,חרבות ברזל,אגף המודיעין בצה
By ד"ר אורי מילשטיין November 21, 2024
החלק השלישי הוא מדיון מוסרט שעסק בהפקת לקחים ממלחמת "שמיני עצרת" ("חרבות ברזל"). בדיון בראשותו של ד"ר אורי מילשטיין נטלו חלק ד"ר מיכאל ברונשטיין וסא"ל (בדימוס) אלי דקל. חלק זה עוסק ביכולותיו המוגבלות של צה"ל כפי שהתגלו במהלך המלחמה. הסרטון הוא השלישי בסדרה בת שמונה חלקים העוסקים בלקחים מהמלחמה ובהמלצות לתיקון כשלים שהתגלו במהלכה. בחלק זה של הדיון טוען הד"ר אורי מילשטיין שהמקור לכשלי צה"ל במלחמה נובע מתפיסה שגויה של צה"ל לפיה פסו המלחמות הגדולות וכי ארגונים לא מדינתיים (ארגוני חבלה) לא יכולים לנהל מלחמות כמו מדינות. אפשר לצפות בחלק זה של הדיון ובחלקים נוספים בערוץ היוטיוב "לעומק" של ד"ר מילשטיין בקישור: https://www.youtube.com/watch?v=qG-Bjbz2xbg שם הסרטון באתר של ד"ר מילשטיין – "סא"ל אלי דקל: שום מדינה בהיסטוריה לא קיבלה התרעה נכונה ממלחמה, וציפייה להתרעה היא עבודת אלילים!"
More Posts
Share by: